tiistai 16. syyskuuta 2014

Ylimääräistä jorinaa piirtämisen vaikeudesta

Päätin suoltaa tänään vielä toisenkin postauksen, jonka aloitan avautumalla aiheesta hienomotoriikka ja sen rapistuminen. Olen nimittäin huomannut, että se, mikä itselläni eniten piirustustaidossa kärsii pitkän harjoittelemattomuuden seurauksena, on niin sanottu silmän ja käden yhteistyö. Vaikka tiedän, minkälainen muoto paperille pitäisi ilmaantua, niin käteni ei suostu liikkumaan niin kuin yritän käskeä. Parhaiten huomaan tämän ilmiön ppirtäessäni pitkiä, hallittuja viivoja: kynä ei liiku suoraan, vaan poikkeaa reitiltä, jolloin viivasta tulee epätasainen. Kyse on siis käden hienomotorisesta hallinnasta.

Kuten blogin kuvauksessa sanotaan, ennen tähän haasteeseen ryhtymistä olin ollut hyvän tovin piirtämättä kovinkaan aktiivisesti. Edellinen kerta, kun varsinaisesti olen kunnolla istunut alas piirtämän ennen tämän blogin aloittamista, oli noin vuosi sitten, kun toteutin erään kuvituskeikan. Täytyy sanoa, että olisin selvinnyt työstä huomattavasti nopeammin ja kivuttomammin (ja näin ollen päässyt myös käytännössä paremmalle tuntipalkalle, sillä hommasta maksettiin ns. könttänä), mikäli olisin treenannut piirtämistä aktiivisemmin. Tämäkään ei kuitenkaan vielä saanut minua tarttumaan kynään ja aloittamaan aktiivista harkoittelua ties minkä syiden takia - aina muka oli liian kiire opintojen ynnä muun muka tärkeämmän toiminnan kanssa. Tämä piirtämisen aloittamisen vaikeus on sikäli omituista, että satun rakastamaan piirtämistä. Syy piilee luultavasti siinä, että vaikka nautin piirtämisestä, koen sen kuitenkin melko raskaaksi puuhaksi, johtuen osittain hillittömästä perfektionismistani. Mitä pidemään olen treenaamatta, sitä tyytymättömämpi olen aikaansaamaani jälkeen silmän ja käden yhteistyön heikennyttyä, ja sitä vaikeampi piirtäminen on taas aloittaa.

Olen tässä tuuminut, että minun pitäisi ehkä ihan yksinkertaisesti treenata suorien viivojen ja selkeiden linjojen piirtämistä. Tämä kuulostaa tajuttoman tylsältä, mutta keksin, että voisin harjoitella käden hallintaa piirtämällä viivoja ruutupaperille valmista ruudukkoa seuraten. Lisäksi ajattelin piirtää jonkin pyöreän muotin avulla lyijykynällä ympyröitä paperille ja seurata niiden ääriviivoja tussilla. Kuulostaa ehkä joltain alakoululaisten harjoitukselta, mutta sellaista koen juuri nyt tarvitsevani. Ehkäpä myös postaan aikaansaannokseni tänne blogiin. ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti