tiistai 4. marraskuuta 2014

Palauttelua

Olen kokenut olevani pienen tauon tarpeessa piirtämishaasteesta, siispä olen nyt vajaan viikon verran pitänyt sellaista. Minusta henkilökohtaisesti tuntuu siltä, että piirtäminen muistuttaa eräässä mielessä liikuntaa: kun sitä harrastaa hyvin intensiivisesti, täytyy suorituksen jälkeen palautua. Ja kuten esimerkiksi voimaharjoittelussa, on pitkään jatkuneen suoritusvaiheen jälkeen hyvä pitää niin sanottu "kevyt viikko".

Olen nauttinut tällä kevyellä viikolla palautumisevääksi ja muutenkin mielen virkistämiseksi Onni Ojan Piirtämisen taito-nimistä kirjaa. Sain kirjan 11-vuotissyntymäpäivälahjaksi vanhemmiltani. Tutkin kirjan upeita kuvia paljon jo lapsena, mutta vasta aikuisena, oikeastaan lähempänä kolmenkymmenen vuoden ikää, olen alkanut tutkia kirjaa opiskelumielessä.

Tällä kertaa etsin kirjasta erityisesti lähestymistapoja varjostusten rakentamiseen viivapinnoilla. En hakenut ratkaisuja niinkään tekstistä, vaan kirjan kuvista. Etenkin Albrecht Dürerin grafiikka ja piirrokset inspiroivat minua suuresti.

Enköhän minä ala tässä kohta puoliin valmis myös palaamaan omien piirustuspuuhieni pariin.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti